کد مطلب:49974
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
مصحف علي(ع) چه ويژگي هايي دارد و قرآني كه الا ن موجود است چه كسي جمع آوري كرده؟
مصحف علي(ع) به ترتيب نزول آيات نگاشته شده و برخي از ويژگي هاي آن عبارت بود از: 1- ترتيب دقيق موضوع، بر حسب ترتيب نزول، 2- ضبط قرائت آن، همان گونه كه پيامبر(ص) حرف به حرف، قرائت كرده است، 3- در برداشتن توضيحاتي در حاشيه و ذكر مناسبتي كه موجب نزول آيه بوده، مكاني كه آيه در آنجا نازل شده، ساعت نزول آن و افرادي كه آيه درباره آنان نازل شده است، 4- تشريح جوانب عمومي آيات، به گونه اي كه به زمان، مكان و شخص معيني اختصاص ندارد و عام و هميشگي است، {V(آموزش علوم قرآن، محمد هادي معرفت، ج 1، ص 349)V}. به نظر عده اي از محققان و محدثان شيعه، مصحف علي(ع) به عنوان سپرده امامت، به فرزندش امام حسن مجتبي(ع) و به تدريج به عنوان ميراث امامت، از امامي به امام ديگر منتقل گشته و سرانجام در اختيار امام زمان(عج) قرار گرفته است كه پس از ظهور خود، آن را به مردم ارائه خواهد فرمود و به طور مسلم، متن و محتواي آن (منهاي ترتيب سور آن) هيچ تفاوتي با قرآن موجود ندارد، {V(تاريخ قرآن، دكتر راميار، ص 410 - 413)V}. اما درباره قرآن هاي موجود، بسياري از محققان عقيده دارند كه قرآن كريم، به وسيله پيامبر اكرم(ص) با ترتيب فعلي گردآوري شده كه يكي از حكمت هاي آن، ارتباط خاص بين انتهاي هر سوره، با ابتداي سوره ديگر است. علامه طبرسي(ره) در مجمع البيان به برخي از آنها در ابتداي سوره ها اشاره كرده است. دانشمنداني كه معتقدند قرآن مجيد پس از رحلت پيامبر(ص) جمع آوري شده، مي گويند: چون به سوره حمد «فاتحةالكتاب» گفته مي شد و اين نام در زمان پيامبر نيز مشهور بود، اصحاب پيامبر، سوره حمد را در ابتداي قرآن قرار داده؛ سپس ساير سوره ها را تقريباً به ترتيب بزرگي آنها پشت سر هم آورده اند. (دانشمنداني همچون آيت اللَّه خويي، آيت اللَّه حسن زاده آملي، سيد مرتضي و... معتقدند كه قرآن به وسيله پيامبر و انديشمنداني همچون علامه طباطبايي، آيت اللَّه معرفت، سيوطي و... معتقدند كه قرآن پس از رحلت پيامبر گردآوري شده است براي آگاهي بيشتر ر.ك: 1- قرآن در اسلام،علامه طباطبايي 2- البيان،آيت اللَّه خويي 3- تاريخ قرآن از دكتر راميار بنابراين مصحف حضرت علي(ع) از لحاظ ترتيب آيات تفاوتي با قرآن فعلي نداشته است و فقط از نظر ترتيب سوره ها تفاوت هايي داشته است و هيچ موقع بحث آيات جعلي در قرآن مطرح نبوده است.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.